Je veřejně známou skutečností, že mezi obory, které doplatily na situaci související s koronavirem nejvíce, patří i letecká doprava. Zatímco v předchozích letech přibývaly různé aerolinie co chvíli a konkurence a možnost výběru mezi různými alternativami byla značná, nyní je už řádově půl roku všechno naprosto jinak.
Nejedna země ve snaze omezit dopady pandemie zavřela nebo alespoň citelně přivřela hranice před všemi, jimž bylo možné vstup odepřít, nejeden z lidí dostal strach vůbec někam vyrazit, a i samotné aerolinie musely začít hloubat nad tím, aby se u nich lidé případně nenakazili ve chvíli, kdy jsou na sebe v letadle namačkáni pomalu jako sardinky v konzervě.
A tak prostě spousta letadel skončila dlouhodobě na zemi. Nebyla možnost je tradičně využívat. A tudíž si aerolinie přestaly vydělávat. A současně se dostaly do mínusu. Protože úvěry se musí splácet, i když nesplacená technika nemůže být provozována, údržba letadel je nezbytná a drahá i tehdy, když se tato nevyužívají.
A ani propouštění či hledání jakýchkoliv ziskových alternativ nepřineslo alespoň trochu pozitivní efekt, který by letecké společnosti těšil. A vše logicky už jenom dorazila povinnost vracet peníze za neuskutečněné lety neuspokojeným cestujícím.
Některé letecké společnosti tak už zcela závisejí na pomoci vlád svých zemí, některé se ve snaze přečkat těžké časy rozhodly nabízet svým zákazníkům namísto hotovosti zpět poukazy na letenky v budoucnosti, což se v podstatě velice podobá pověstnému vytloukání klínu klínem.
Ale lidé často ztratili víru a chtějí tak zpět své peníze. A pak se musí obrnit trpělivostí. Protože aerolinie peníze vracet musí, ovšem napřed je musí dát do kupy. A to kvůli zmíněným problémům není snadné. Protože na vrácení svých peněz čekají dosud miliony lidí z celého světa a prodej nových letenek se rozbíhá jen velmi pomalu. A těžko říci, kdy a zda vůbec zase bude lépe.