Také jste si vyzkoušeli, jaké to je, stát přede dveřmi kanceláře na úřadu práce a čekat, až budete zavoláni? Pro někoho běžná rutina a pro jiného zkušenost, kterou chce zažít jen jednou. Pochopitelně záleží hlavně na dvou věcech.
- Jestli se vám skutečně pracovat chce a snažíte se tedy nějaké zaměstnání najít.
- A druhou záležitostí, která vám může jednání na pracovním úřadě zpříjemnit nebo naopak, je přístup ze strany úředníků.
V předrevolučních dobách tento úřad prakticky neexistoval. Vznikl teprve v roce 1990. Předtím zaměstnanost a záležitosti s tím spojené řešily okresní národní výbory. Ve zmíněném roce 1990 fungovalo 76 úřadů práci v rámci celé České republiky. V roce 1996 stoupl jejich počet ještě o jeden.
- K zásadním změnám ve fungování úřadů práce došlo v roce 2011.
-
V tomto roce se mění nejen organizační struktura, ale také vnitřní uspořádání.
- Výsledkem je centralizovaný Úřad práce české republiky, který má ve svém čele generálního ředitele.
Pod jeho vedením pracuje čtrnáct krajských poboček, které spravují jednotlivé kraje. Pod tyto pobočky dále spadají kontaktní pracoviště. Krajské pobočky mají na starosti nástroje aktivní politiky zaměstnanosti. Jednotlivá kontaktní pracoviště zajišťují zprostředkování práce a nepojistné sociální dávky.
Co můžete od Úřadu práce očekávat
Na Úřadu práce je každému uchazeči přidělen referent, který má pomoci vyhledat aktuální pracovní nabídky s ohledem na vzdělání, praxi a zdravotní způsobilost. Kromě toho by měl pomoci s vytvořením kariérního profilu.
- Úřady práce vám také mohou zprostředkovat nejrůznější rekvalifikační školení.
- V mnoha případech vám také Úřad práce rekvalifikaci uhradí.
Jednou z dalších kompetencí je také přiznání dávek pro osoby se zdravotním postižením. Touto dávkou se rozumí příspěvek na mobilitu a příspěvek na zvláštní pomůcku. Rozhoduje také o průkazu pro osoby se zdravotním postižením.